Sunday 11 November 2018

The Believer’s Surrender💜

Untuk menjadi orang yang benar, seseorang harus percaya kepada keesaan Allah yang mutlak, sebagai satu-satunya Pencipta, Penyelamat dan Pengawas segala-galanya. Walau bagaimanapun, kepercayaan ini dalam ciri-ciri sebenar Allah bukanlah satu-satunya keadaan iman yang benar; seseorang juga harus mengakui bahawa Tuhan adalah satu-satunya yang patut disembah.

 Perintah dan garis panduannya tentang cara hidup seseorang harus selalu diutamakan atas perintah-perintah apa pun yang Dia ciptakan. Sesungguhnya Dia membimbing umat manusia kepada apa yang terbaik bagi mereka dalam kehidupan ini dan akhirat dan Dia Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana.

Setelah memeluk pemahaman ini tentang Tuhan, seseorang harus selalu percaya kepada-Nya, dan harus tetap teguh pada kebenaran. Apabila iman benar memasuki hati seseorang, ia memberi kesan positif terhadap pandangan dan tingkah laku mereka. Nabi Muhammad (sawas) berkata, "Iman adalah apa yang diam di dalam hati dan yang terbukti dengan tindakan."❤


Salah satu kesan iman yang mengagumkan ialah rasa syukur terhadap Tuhan. Orang yang beriman mengasihi Allah dan bersyukur kepadaNya atas berkat yang diberikanNya kepada mereka. Mereka menyedari hakikat bahawa perbuatan baik mereka tidak akan sama dengan nikmat-nikmatNya kepada mereka sehingga mereka selalu berusaha untuk menyenangkan-Nya. 

Tambahan pula, orang yang beriman yang ikhlas dalam Tuhan menerima bahawa segala kesulitan yang mereka hadapi adalah sebahagian daripada 'ujian hidup' yang lebih besar. Mereka sabar sepanjang masa kesukaran dan berpaling kepada Allah untuk bantuan. Ciri khas orang yang beriman ialah mereka menerima segala kehendak Tuhan dan terus-menerus mengingat-Nya dalam semua aspek kehidupan.

No comments:

Post a Comment